Menu
Ameryka Północna / Panama

Indianie Kuna z San Blas.

San Blas.

Wyspy San Blas, to blisko 400 wysp i wysepek rozrzuconych na Morzu Karaibskim. Spędziłam 3 dni w regionie Kuna Yala, a wrażenia tak mocne, jakbym spędziła tam miesiąc. Na wyspy polecieliśmy małym samolotem z Panama City.

Indianie Kuna. W królestwie matriarchatu.

Bardzo się cieszą z narodzin dziewczynki, a kiedy wychodzi za mąż, to mężczyzna wprowadza się do rodziny żony. Kobiety mają decydujący głos w ważnych sprawach i nasi przewodnicy bardzo to podkreślali.

Rano mężczyźni  wybierają się na polowanie, albo wypływają na ryby, zbierają orzechy kokosowe, do których tylko Indianie Kuna mają prawo.

Nie ma tu międzynarodowych hoteli, tłumu turystów, fast foodów. To Indianie są gospodarzami.  Podczas codziennych wycieczek, młodzi mężczyźni opowiadali o historii swojego ludu, tradycjach, codziennym życiu.

Po śniadaniu plażowanie na przepięknej, bezludnej wyspie, po południu kontakt z ich kulturą. Spaliśmy w chacie na balach, fale mocniej uderzały w nocy, czułam się jak na pełnym morzu. Powietrze czyste, nie czuło się upału, spałam 10 godzin pierwszej nocy!

Podawano owoce morza, yuccę, yamy, warzywne banany- plantany. Tak niezwykłe przeżycie, że musiałam sobie zrobić osobną zakładkę w pamięci. Przylecieliśmy  na główną wyspę, stamtąd  zabrano nas łodzią na  naszą, mniejszą wysepkę.

Bezludne wyspy z oszałamiającymi plażami.
Dwa razy dziennie wkładaliśmy kapoki i wyruszaliśmy na wycieczki.

Comarca de Kuna Yala.

W czasach, kiedy jeszcze nie było granic, ludzie Kuna mieszkali w dżungli.  Przez kilka stuleci stawiali opór, hiszpańskiemu podbojowi i wszystkim, którzy zagrażali ich autonomii. Około IX wieku zaczęli przenosić się na wybrzeże i pobliskie wyspy. Kiedy na początku XX wieku skończyły się kolonialne rządy i powstały Kolumbia i Panama, Indianie Kuna postanowili walczyć o niepodległość.

Zamieszki i rewolucje trwające kilkanaście lat doprowadziły do powstania Comarca de Kuna Yala.
Rezerwat San Blas został ogłoszony niepodległym, autonomicznym stanem w 1938 roku, a nieoficjalnie działał od 1925 roku.

Obecnie Indianie Kuna mają swój rząd i parlament jeden z najlepiej rozwiniętych systemów politycznych spośród wszystkich plemion zamieszkujących Amerykę Łacińską. Rząd Panamy nie ingeruje w ich decyzje.

Jedzenie było lekkie i bardzo smaczne. Plantany- warzywne banany, juka, ryby i owoce morza.  Ośmiorniczki sprawiły pewien kłopot, ale dla dobra nauki warto się poświęcić.

Ekstremalne doświadczenie płynąć na łupinie orzecha po wzburzonym morzu.

Tylko Kunowie mogą inwestować i prowadzić interesy w Kuna Yala, dlatego ich kultura i tradycje  przetrwały w tym dziewiczym świecie. Codziennie, podczas gdy mężczyźni wyruszają na łowy
Kobiety z młodszymi dziećmi wędrują przez bujne sady i uprawy na wzgórze, gdzie mieści się cmentarz. Robią piknik, spotykają znajomych, spędzają miło czas.
Tak wygląda cmentarz.

Namorzyny- Manglares

Zanim się udadzą do lekarza, płyną do swoich  manglares. Jest kilka gatunków, każda leczy inną chorobę. Odmawiają krótką modlitwę zwracając się do roślin- “siostro, pomóż”. I tak od wieków.

Nadmorskie tereny namorzynowe spełniają ważną funkcję środowiskową, karmią, zapewniają schronienie dla skorupiaków i ryb. Stanowią też barierę dla huraganów. Działają jak filtr biologiczny, poprawiają jakość wody. Krokodyle, jaguary, żółwie, oceloty, pancerniki, ptactwo, mają tu dom.

Chłopak nurkował, wyciągając na chwilę morskie żyjątka i troskliwie wkładał z powrotem do wody.

Tradycje.

Dwie panie pozwoliły sobie zrobić zdjęcie za kilka dolarów. Odłożyły robótki i pozowały .
Kiedy wysiadłam z łodzi, zobaczyłam nowoczesny plac zabaw z najszczęśliwszymi dziećmi na świecie. Jak w ulu się uwijały, sprawne nadzwyczajnie, brudne i nie pilnowane przez nikogo. Dlatego zdjęcie nie mogło się udać.To był piękny widok!
To zwierzątko nazywa się agouti, jest spokrewnione ze świnką morską i tak jak świnka jest przysmakiem.
Można było zauważyć, że ubrali się specjalnie na przyjazd grupki turystów, wyciągnęli swoje rękodzieła i odtańczyli taniec. Dla nas ciekawe doświadczenie, dla nich parę dolarów.
Następnego dnia wyjeżdżaliśmy,  a nasi nowi znajomi znowu mnie zaskoczyli. Ładnie ubrane, czyste dzieci maszerowały do szkoły. Bardzo długi korowód odprowadzanych maluchów.
Te kilka dni spędzili z nami Kolumbijczycy, para z Chile,  dwoje Czechów dojechało. Bardzo sympatyczna grupa i wiele zabawnych sytuacji. Mieliśmy przed sobą jeszcze mnóstwo przygód- inni Indianie,  Panama City i Contadora, wyspa położona w Zatoce Panamskiej w archipelagu wysp Perłowych. Panama jest bardzo różnorodna i bardzo pozytywnie zaskoczyła swoimi atrakcjami.

No Comments

• Olga Jawor
    21 marca 2018 at 9:01 AM

Rajskie wyspy!Nie miałam nawet pojęcia o ich istnieniu. Wiele ludzi pewnie nie miało i nie ma i dlatego m.in. ocalały w takiej prawie nieskażonej wpływami zachodniego świata postaci. Jestem wszystkim zachwycona, Eulampio!Począwszy od matriarchatu a skończywszy na widokach i wspaniałym, kolorowym pożywieniu!Napawam sie tymi kolorami,tym ciepłem emanującym z opisów i fotografii, tym bardziej, że u nas zimowo i nadal mroźnie!:-)))

• Eulampia Romanowa
    21 marca 2018 at 10:50 AM

Dziękuję Olu za odwiedziny i miły komentarz. Właśnie widziałam kilka karaibskich wysp i mogę porównać na gorąco. U Kunów wszystko jest naturalne, proste i naprawdę czuje się mocno przygodę.

• Aleksandra B.
    12 kwietnia 2018 at 11:04 AM

fantastyczne miejsce:) Wyspy są zupełnie poza moimi planami, ale fajnie nacieszyć oczy tak rajskim widokiem^^

• Eulampia
    12 kwietnia 2018 at 1:03 PM

Nigdy nie wiadomo gdzie los rzuci:)

• Unknown
    18 sierpnia 2018 at 3:26 PM

Wybieram się do Panamy w listopadzie i możliwe że zawitam na San Blas. Możesz napisać którą z wysp wybraliście i jak się nazywa to miejsce w którym spaliście? Pozdrawiam

• Eulampia
    18 sierpnia 2018 at 4:41 PM

To wspaniale, niesamowite przeżycie. Wszystko obsługują Indianie, niektórzy kręcili nosem, że za skromne warunki za taką cenę i mało jedzenia. Jednak doświadczyliśmy mocno natury, morza i wiele egzotyki. Jakies mieszanki studenckie można zabrać, ale jedzenie było naprawdę zdrowe i smaczne. Te plaże to bajka, atakże ich wsie jak z filmu. Pozdrawiem równiez.
    Byliśmy w Yandup Island Lodge.